تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی با 11 روش اصولی

تشخیص چرم مرغوب
چندین سال است که چرم طبیعی با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص و منحصر به فردی که از آن برخوردار است به عنوان یک ماده ارزشمند و در عین حال زیبا شناخته میشود. اما این روزها بازار چرم با حضور محصولات چرمی که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با چرم طبیعی اصل ندارند با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شده است. این در حالی است که تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را میتوان یکی از مهمترین چالش‌ها در میان علاقه مندان به محصولات چرم طبیعی دانست.

آنچه در این مقاله می خوانید :

خبر خوب این است که وجود روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی شرایطی را فراهم میکند تا بتوان با توجه به آنها در زمان خرید چرم طبیعی مرغوب ترین چرم را انتخاب نمود. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی بپردازیم. پیشنهاد میکنیم تا انتها همراه ما باشید

11روش تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی

برای خرید یک چرم مرغوب و اصل باید راه های تشخیص چرم طبیعی و چرم مصنوعی را بدانید.گفتنی است با توجه به ظرافت محصولات چرمی، تشخیص چرم طبیعی کمی دشوار به نظر می‌آید. از طرف دیگر به دلیل قیمت بالای چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی میبایست به هنگام خرید چرم طبیعی و شناسایی چرم طبیعی و مصنوعی نکاتی را مد نظر قرار داد. راهکارهایی برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی وجود دارد که در ادامه 11 روش را بررسی خواهیم کرد:

1- تشخیص چرم طبیعی با دوپوستگی چرم رویه ( شل بودن چرم )

برای تشخیص دو پوستگی چرم رویه در حالی که نمونه چرم در کف یک دست قرار دارد با انگشت دست دیگر بر آن فشار وارد کنید وکف دست هم تقریباْ به حالت مشت در می آید اگر تعداد و یاطول چین وشکن رخ چرم در اثر اعمال فشار وارده زیاد شود دراین صورت نمونه مورد نظر حالت دو پوستگی شدیددارد.

2- حالت گردی چرم رویه

منظوراز حالت گردی چرم رویه این است که وقتی چرم بین دو انگشت سبّابه شست فشار داده میشود به حالت گرد در آید. نمونه چرم بین دو انگشت شست وسبّابه طوری قرار میگیرد که رخ آن در فضا بین این دو انگشت جابگیرد . در این حالت با انگشت شست به یک کناره نمونه وبا انگشت سبّابه به کناره دیگر چرم فشار وارد می شود طوری که دو لبه نمونه چرم به هم برسند دراین حالت در فضای بین انگشت شست وسبّابه حالت گردی در چرم ایجاد می شود.

3- زیردست

از روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی میتوان به روش زیر دست اشاره نمود به این صورت که نمونه چرم بطور طاقدیس «تا» می شود طوری که رخ آن به طرف بالا باشد. سپس کف دست به آرامی سرتاسر رخ «تا» شده را بطور رفت وبرگشت لمس می کند .اگر شخص تست کننده از لمس دست خود حس خوشایند داشته باشد دراین صورت گویند که چرم دارای زیر دست مطلوب است.

4- حالت الاستیسیته چرم برای تشخیص چرم طبیعی

بعد از تعیین کیفیت زیر دست چرم قسمت طاقدیس شده نمونه چرم بین دوانگشت سبّابه و شست فشار داده می شود اگر بعداز حذف فشار انگشتان قسمت فشرده شده به حالت اولیه برگردد در این صورت چرم بطور قابل قبولی دارای حالت الاستیک بوده و به اندازه کافی ارتجاعی است. وجود حالت الاستیک و ارتجاعی کافی در چرم رویه، مشخص کننده کیفیت پرشدگی چرم است. اگر چرم حالت الاستیسیته داشته باشد دراین صورت کیف و کفش ساخته شده از آن برای مصرف خیلی راحت خواهد بود.

اینفوگرافیک تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

5- شکنندگی رخ

نمونه چرم درحالی که بصورت نوار صاف به حالت 180درجه قرار دارد دوبارمتوالی روی هم «تا» می شود.در اثر «تا» خوردگی نمونه بصورتM  و یاW  در می آید. کنار های محل هایی که دو بار روی هم «تا» خورده اند از نظر شکنندگی به دقت بررسی می گردند.

6- تست کلید (الاستیسیته فینیش)

تست کلید را میتوان از دیگر روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی معرفی نمود. در این تست نوک گرد یک کلید و یا هر وسیله شبیه دیگر آن از طرف لش زیر چرم قرار می گیرد و در حالی که کلید به بیرون کشیده می شود فشار لازم به چرم وارد می شود. به این ترتیب درمنطقه خطی فشار زیادی از طرف لش به طرف رخ واز قسمت های وسط چرم به طرف بیرون آن وارد می شود. این حالت تقریباْ شبیه حالتی است که چرم موقع قالب گیری متحمل آن می شود در این تست انتظار می رود که فینیش قبل از «جر خوردن »چرم نشکند .

7- ثبات رنگ دربرابر مالش

دراین تست طرف فینیش شده چرم با نوک انگشت دست راست که با یک تکه پارچه سفید پیچیده شده است مالش داده می شود . اگر در ضمن مالش پارچه رنگی شود در این صورت مالش «خشک»چرم خیلی ضعیف است بعداز اتمام مالش خشک پارچه کمی مرطوب شده دوباره تست مالش «تر»انجام می گیرد اگر در مالش «تر»هم پارچه رنگی شود دراین صورت نمونه از نظر ثبات رنگ مشکل دارد.

8- حالت ارتجاعی(Run)

چرم های نرم مثل انواع چرم دستکش، لباس وغیره زمانی که کشیده می شوند، افزایش طول پیدا می کنند و وقتی نیروی کشش وارده حذف می شود، بایستی به حالت اولیه خود برگردند که به این حالت،حالت ارتجاعی (Run)چرم گفته میشود.

 9- انعطاف پذیری چرم در تشخیص چرم گاوی

معمولاٌخریداران چرم رویه،موقع خرید چرم آن رابا دست خم کرده و دوباره به حالت اولیه خود برمی گردانند آنها این عمل را چندین بار متوالی تکرار می کنند تا به این ترتیب انعطاف پذیری چرم را تست کرده باشند. باید خاطر نشان کرد این روش میتواند بهترین راه برای تشخیص چرم طبیعی تبریز باشد.

10- استحکام الیاف دربرابر دوخت

برای تست استحکام الیاف چرم در برابر دوخت ، خریداران چرم یک یا دو سانتی متر از چرم را بهم می دوزند .اگر استحکام الیاف دربرابر نیروی دوخت بالا باشد ،در این صورت استحکام سوراخ های ایجاد شده(جای بند کفش ویا جای بند کیف)درچرم هم بالا خواهد بود.

11- استحکام کششی چرم

برای تشخیص استحکام کششی چرم مشتریان عموماً قسمت خاصی از چرم (مثل پاچه وزیر شکم) رابا دو دست خود در جهت مخالف هم می کشند ودر اثر اعمال نیروی بازو سعی می کنند هم از مقدار کشش چرم وهم از استحکام کششی آن اطلاع حاصل کنند.

نتیجه گیری

به طور کلی برخی بر این باورند که تشخیص چرم طبیعی و مرغوب با توجه به حضور چرم‌های تقلبی کار سخت و دشواری به نظر می‌آید، در حالی که با روش‌هایی وجود دارد که میتوان با بهره مندی از آنها، به راحتی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص داد. در این مقاله سعی کردیم با بررسی 11 روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی به شما در این امر یاری کنیم.

اشتراک گذاری در :

مقالات مرتبط

تفاوت چرم کیفی و کفشی در چیست؟

سالهاست که چرم طبیعی به عنوان یک ماده ارزشمند با ویژگی های خاص شناخته میشود. حضور انواع مدلهای شیک و به روز کیف و کفش های چرمی در بازار نشان از آن است که چرم طبیعی هرگز از مد نمی افتد و چه بسا روز به روز به طرفداران آن افزوده میشود. اما در این میان یکی از اساسی ترین سوالاتی که اغلب علاقه مندان به چرم طبیعی با آن روبه رو هستند این است که “تفاوت چرم کیفی و کفشی در چیست؟” برای پاسخ به این سوال نیاز است تا علاوه بر آن که نسبت به چرم کیفی و چرم کفشی شناخت کاملی داشته باشید، تفاوت های این دو چرم را بدانید.

مطالعه بیشتر
ویژگی های هورس چرم

چرم هورس چیست؟

از میان انواع مختلف چرم طبیعی، لقب پرطرفدارترین و محبوب ترین چرم به چرم هورس تعلق دارد. سطحی نرم، پرزدار و مخملی شکل هورس چرم نشان از آن است که این نوع چرم طبیعی با روش پرداخت خاصی تولید میشود. از سوی دیگر اگر پردازش هورس به درستی انجام گیرد این چرم را میتوان به شیوه های مختلفی رنگ آمیزی نمود و طرح ها و الگوهای ویژه و خاصی را بر روی آن نقش بست.با این حال میتوان چرم طبیعی هورس را به عنوان یکی از باارزش ترین انواع چرم طبیعی معرفی نمود.

مطالعه بیشتر
چگونه کفش چرم تبریز را تشخیص دهیم؟

کفش چرم تبریز

کفش چرم تبریز تلفیقی از سبک مدرن و کفش اصیل است به طوری که می توان زیبایی ظاهری و کیفیت بالای آن را عامل اصلی شهرت این محصول چرمی در شهر تبریز دانست. تبریز، پایتخت چرم و کفش ایران، به عنوان بهترین و معروف‌ترین مرکز تولید انواع کفش های‌ چرم اصل زنانه و مردانه شناخته می شود. از طرفی آمارها نشان می دهد که حدود 80 درصد از چرم های دست دوز و محصولات آن در این شهر تولید و به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل است که تبریز توانسته بیشترین سهم را در بازار کفش چرم از آن خود کند.

مطالعه بیشتر
عمر چرم طبیعی چند سال است؟

طول عمر چرم طبیعی

زیبایی خیره کننده چرم طبیعی نشان از آن است که این ماده شیک و لوکس در صنعت مد به جایگاه ویژه‌ای دست یافته است به طوری که از آن به عنوان یک متریال پرطرفدار یاد میشود . در کنار زیبایی، گران قیمت بودن آن نسبت به سایر متریال‌ها موجب شده تا به یک ماده لوکس و باارزش تبدیل گردد. اما مهمترین و در عین حال پرتکرارترین سوالی که بسیاری از علاقه مندان به چرم طبیعی با وجود گران قیمت بودن چرم با آن روبه رو هستند این است که طول عمر چرم طبیعی چند سال است؟

مطالعه بیشتر

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

خرید بهترین و باکیفیت ترین
چرم های طبیعی