مراقبت و نگهداری از چرم و کالای چرمی

مراقبت و نگهداری از چرم و کالای چرمی
چرم های نیمه آنالینی و پیگمنته شده با موادی که بر پایه آب تهیه می شوند تمیز می شوند و موقع نظافت این نوع چرم ها  نیاز نیست محل آلودگی مالش داده شود بلکه مرتب روزانه و یا دو روز درمیان جاهائی که با بدن تماس دارد نظافت شود ، کافی خواهی بود . برای چرم های نبوک و آنالینی از هیچ ماده ای نباید استفاده شود . با استفاده از جارو برقی می توان این نوع چرم ها را گرد گیری کرد در محل هائی که انبوه گرد و خاک انباشته باشد می توان از پارچه حوله ای استفاده کرد .

آنچه در این مقاله می خوانید :

چرم به دلیل اینکه یک ماده کلاسیک و با پرستیژ است برای حفظ مرغوبیت کالا باید راهکارهایی را برای حفظ مرغوبیت کالا و نگهداری از کالای چرمی داشته باشید. برای اینکه بتوانید به درستی از کالای چرم محافظت کنید باید ابتدا با انواع چرم آشنا شده و راه های محافظت از انواع چرم ها را بدانید. خرید چرم طبیعی و روش های تشخیص چرم طبیعی همچنین مراقبت و نگهداری از چرم طبیعی از مواردی است که همیشه باید برای تهیه و تولید چرم طبیعی در نظر داشته باشید. 

انواع چرم: 

برای حفظ و نگهداری کالای چرمی شناخت نوع چرم بکار رفته در آن کالا مهم است .

بطور کلی چرم به سه حالت زیر عمل آوری می شود :

1 – آنالینی

2 – نیمه آنالینی

3 – پیگمنته شده

سطوح چرم های نیمه آنالینی و پیگمنته شده با انواع رزین و پیگمنت پوشانده می شوند . این پوشش ضمن محافظت از چرم ،دوام آن را زیاد کرده و نگهداری را ساده می کند .

اما همین سطوح پوشش داده شده ممکن است از طریق تماس با حلال ها ومواد ساینده و مواد چرب مثل عرق بدن و چرب حاصل از آن و حتی بعضی از مواد شوینده ی خانگی کثیف شوند.

بسیاری ازگرد و خاک را بدون اینکه باقی مانده ای از خود برجا بگذارد می توان با دستمال خشک از سطح چرم پاک کرد . اما بعضی از آلودگی های چرم و یا کالای چرمی باید در طول زمان و بتدریج پاک شوند . مثل  اثر جوهر و مرکب و خودکار .

چرم های آنالینی بطور عادی ساخته می شوند و دارای پوشش محافظ نمی باشد این نوع چرم ها نرم هستند و ظاهر کاملاً طبیعی دارند . چرم های آنالینی خود به دو دسته تقسیم می شوند که یکی دارای حالت طبیعی و دیگری دارای حالت مخملی است (جیر – نبوک) چون آین چرم ها پوشش ندارند تمام آلودگی ها را سریع نشان می دهند . از این رو نگهداری این نوع چرم ها به دقت بیشتری نیاز دارد .

زندگی با چرم :

زندگی با چرم در حقیقت زندگی با طبیعت است . اگر از طبیعت درست استفاده کنیم ، برکات آن را خواهیم دید .

اگر با کالای چرمی خود درست رفتار کنیم ، عمری در آسایش خواهیم بود و باید بدانیم که چرم کالای فناناپذیر نیست چون می تواند :

–  خراش بردارد .

–  بریده شود .

–  علامت گذاشته شود .

–  کثیف شود .

–  و یا ناخواسته دچار مشکل شود .

مثلاً باید بدانیم که :

چرم و کالای چرمی را نباید در لباسشوئی خانگی شستشو داد .

هر کالای چرمی را نمی توان به خشک شوئی داد.

نباید عطر وادکلن مستقیماٌ روی کالای چرمی اسپری شود.

از این رو چرم وکالاچرمی به بازرسی و مراقبت و نظافت دائمی نیاز دارد .

نگهداری عمومی از چرم و کالای چرمی :

1– نظافت چرم :

چرم های نیمه آنالینی و پیگمنته شده با موادی که بر پایه آب تهیه می شوند تمیز می شوند و موقع نظافت این نوع چرم ها  نیاز نیست محل آلودگی مالش داده شود بلکه مرتب روزانه و یا دو روز درمیان جاهائی که با بدن تماس دارد نظافت شود ، کافی خواهی بود .

برای چرم های نبوک و آنالینی از هیچ ماده ای نباید استفاده شود . با استفاده از جارو برقی می توان این نوع چرم ها را گرد گیری کرد در محل هائی که انبوه گرد و خاک انباشته باشد می توان از پارچه حوله ای استفاده کرد .

2 – بازرسی چرم کالای چرمی :

اگر چرم و یا کالای چرمی برای مدت زیاد مورد ستفاده قرار نگیرد هرچندگاه باید آن رابازرسی کرد دراین صورت :

اگر چرم یا کالای چرمی خیس بوده یا دارای رطوبت باشد آن را زیر نور غیر مستقیم آفتاب و در جای خشک که جریان هوا دارد خشک کنید .

اگر کپک زده باشد ، تمام کپک را با استفاده از پارچه نمدار پاک کرده و چرم را هوادهی کنید .

 اگر چرم روغنی باشد ، معمولاً زیادی روغن از چرم بیرون می زند . روغن باید با پاک کننده مناسب پاک شود .

 اگر چرم زیاد خشک شده باشد ، با استفاده از روغن چرم ، می توان آن را نرم کرد .

3 – استفاد از مواد نگهدارنده و پاک کننده چرم :

امروزه در بازار مواد تجاری مختلف شیمیائی عرضه می شوند که بعضی از آنها به مواد نگهدارنده چرم ( Leather Cleaner ) و بعضی دیگر به مواد پاک کننده تمیز کننده چرم ( Leather Conditioner ) معروف هستند .

شرکت های  مختلف با اسامی تجاری گوناگون این مواد را تولید و روانه  بازار می کنند . بعضی از این مواد ، مواد خاصی هستند و بعضی از آنها را می توان برای خیلی از چرم ها بکار برد . به اینکه اولاْ استفاده از مواد شیمیایی اغلب با خطر احتمالی تغییر رنگ و یا براقیت سطح چرم همراه است و در ثانی بسیاری از این مواد در بازار ایران یافت نمی شود ، ازاین رو در این نوشتار ما سعی داریم ، بعضی مواد و امکانات خانگی رابرای نظافت ونگهداری چرم معرفی کنیم .

( Homemade Leather cleaner )ماده پاک کننده خانگی چرم :

*  یک پیمانه آب ولرم

*  یک قاشق سوپ خوری صابون ( شامپو ) بچه

* 2 الی 3 قطره سرکه سفید 

( Homemade Leather conditioner ) ماده محافظت کننده خانگی چرم :

*  آب – روغن زیتون و یا آب روغن بزرگ نسبت 1:1

*  2 الی 3 قطره سرکه سفید

_  گلیسرین بهترین ماده پاک کننده و محافظ کننده چرم است 

اشتراک گذاری در :

مقالات مرتبط

تفاوت چرم کیفی و کفشی در چیست؟

سالهاست که چرم طبیعی به عنوان یک ماده ارزشمند با ویژگی های خاص شناخته میشود. حضور انواع مدلهای شیک و به روز کیف و کفش های چرمی در بازار نشان از آن است که چرم طبیعی هرگز از مد نمی افتد و چه بسا روز به روز به طرفداران آن افزوده میشود. اما در این میان یکی از اساسی ترین سوالاتی که اغلب علاقه مندان به چرم طبیعی با آن روبه رو هستند این است که “تفاوت چرم کیفی و کفشی در چیست؟” برای پاسخ به این سوال نیاز است تا علاوه بر آن که نسبت به چرم کیفی و چرم کفشی شناخت کاملی داشته باشید، تفاوت های این دو چرم را بدانید.

مطالعه بیشتر
ویژگی های هورس چرم

چرم هورس چیست؟

از میان انواع مختلف چرم طبیعی، لقب پرطرفدارترین و محبوب ترین چرم به چرم هورس تعلق دارد. سطحی نرم، پرزدار و مخملی شکل هورس چرم نشان از آن است که این نوع چرم طبیعی با روش پرداخت خاصی تولید میشود. از سوی دیگر اگر پردازش هورس به درستی انجام گیرد این چرم را میتوان به شیوه های مختلفی رنگ آمیزی نمود و طرح ها و الگوهای ویژه و خاصی را بر روی آن نقش بست.با این حال میتوان چرم طبیعی هورس را به عنوان یکی از باارزش ترین انواع چرم طبیعی معرفی نمود.

مطالعه بیشتر
چگونه کفش چرم تبریز را تشخیص دهیم؟

کفش چرم تبریز

کفش چرم تبریز تلفیقی از سبک مدرن و کفش اصیل است به طوری که می توان زیبایی ظاهری و کیفیت بالای آن را عامل اصلی شهرت این محصول چرمی در شهر تبریز دانست. تبریز، پایتخت چرم و کفش ایران، به عنوان بهترین و معروف‌ترین مرکز تولید انواع کفش های‌ چرم اصل زنانه و مردانه شناخته می شود. از طرفی آمارها نشان می دهد که حدود 80 درصد از چرم های دست دوز و محصولات آن در این شهر تولید و به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل است که تبریز توانسته بیشترین سهم را در بازار کفش چرم از آن خود کند.

مطالعه بیشتر
عمر چرم طبیعی چند سال است؟

طول عمر چرم طبیعی

زیبایی خیره کننده چرم طبیعی نشان از آن است که این ماده شیک و لوکس در صنعت مد به جایگاه ویژه‌ای دست یافته است به طوری که از آن به عنوان یک متریال پرطرفدار یاد میشود . در کنار زیبایی، گران قیمت بودن آن نسبت به سایر متریال‌ها موجب شده تا به یک ماده لوکس و باارزش تبدیل گردد. اما مهمترین و در عین حال پرتکرارترین سوالی که بسیاری از علاقه مندان به چرم طبیعی با وجود گران قیمت بودن چرم با آن روبه رو هستند این است که طول عمر چرم طبیعی چند سال است؟

مطالعه بیشتر

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.

خرید بهترین و باکیفیت ترین
چرم های طبیعی